Jeg har ingen tall på hvor mange håndgravører det finnes i dag. Jeg har æren av å ha kjent to gravører som har drevet i faget i over 50 år.
Problemet jeg ser er at ingen i generasjonen 1950-1970 utdannet seg som gravør. Det er litt feil å si, fordi jeg vet at gravørene jeg nevnte over hadde lærlinger. Men det er etter min kjennskap ingen av disse som graverer lenger.
Så hva skjer når den eldre generasjonen gravører forsvinner?
Det finnes helt sikkert mange hobbygravører i Norge, men hvor mange av disse er villige til å ofre sine jobber for en usikker fremtid som heltidsgravør?
Jeg har blitt kontaktet av flere personer som ønsker å lære seg å gravere, og det er mitt personlige mål å hjelpe alle jeg kan med dette. Det siste jeg vil er at dette vakre yrket skal forsvinne!
Hvor skal jeg starte?
Hvis du ønsker å gravere i myke metaller som kobber, messing, sølv, og gull kan du starte med et lavt budsjett. Men som alle ting lønner deg seg å investere i godt verktøy helt fra starten.
Jeg har selv vært gjennom en hel del forskjellige verktøy før jeg landet på mine foretrukne verktøy og fremgangsmåter. Jeg har svennebrev i gullsmedfaget og hadde allerede en viss kunnskap om stikler da jeg startet seriøst med håndgravering.
Prøv å håndgravere med et begrenset budsjett
Det eneste du egentlig trenger er noe å gravere på, og noe å gravere med. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å øve på rette overflater, så en rett kobberplate er perfekt! Når du skal velge verktøyet du skal bruke må du vurdere flere ting. Skal du drive med dette som en seriøs hobby? Eller er dette bare noe du vil prøve?
Det er en uvand følelse å kutte metall, men når du har gjort det en stund blir det veldig avhengighetsdannende!
Du er herved advart.
Hva trenger jeg?
OK, så du ønsker å prøve gravering som en hobby. Det neste steget i prosessen er å kjøpe riktig verktøy. I gamledager brukte man enten en burin, som er en håndkraftregulert stikkel, eller hammer og chisel. I dag er disse verktøyene samlet i ett verktøy kalt et pneumatisk håndstykke. Disse har et innvendig stempel som ved hjelp av luftimpulser hamrer bak på stikkelen. Hvor fort de hamrer og hvor hardt kan enkelt reguleres.
Valget av verktøy vil i stor grad bestemmes av budsjettet ditt. Moderne pneumatiske håndstykker er kostbare. Men selv med et lavt budsjett vil du kunne klare å gravere like bra som med et moderne håndstykke. Det krever bare mer av deg i form av tålmodighet og pågangsmot.
Begrenset budsjett – Fra 3 000 kr
Som nevnt tidligere trenger du ikke stort for å kunne gravere flotte kunstverk. Gravørene i Italia graverer med et liknende oppsett som jeg vil foreslå for deg her.
Gravørstikler
Det er to komponenter du trenger for å få en komplett gravørstikkel. Du trenger et håndtak, og stikkelstål.
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å begynne med et sett fra Lindsay Tools. Disse setter deg på en riktig kurs fra starten av, noe som gjør at du vil lære raskere. I settet får du nesten alt du trenger til å starte. Steve Lindsay lager verktøy av høyeste kvalitet. Velger du disse verktøyene vil du ikke angre, og du vil kunne bruke de samme verktøyene om 30 år.
Gravørsett fra Lindsay Tools. Se etter «Manual PalmGraver™ with sharpener». Når du kjøper denne, får du med en «Universal 116 degree»-slipemal og ett diamantbryne. Dette er minimum av hva du trenger av stikler for å starte å gravere. Du trenger fortsatt en måte å holde det du skal gravere.
Det er også mulig å starte med enda enklere verktøy enn dette, men stol på meg at du vil bruke veldig mye mer tid på å sette deg inn i sliping av stikler, vinkler å holde i og hvilke stikler du skal kjøpe med et annet alternativ. I teorien trenger du bare et håndtak, en stikkel og et bryne. I praksis vil nok dette alternativet sette din tålmodighet på prøve. Jeg startet med dette alternativet og selv med hjelp fra en lærer så var ikke dette noe for meg. Jeg følte først suksess etter hundrevis av timer med øvelse med dette alternativet.
Hvordan holde det som skal graveres?
Du finner mange billige løsninger på nett, alt etter hva det er du vil gravere. En gravørkule av kvalitet koster mye penger, men lite er så frustrerende som å prøve å gravere noe som ikke holdes ordentlig fast. Festeløsninger av lav kvalitet vil frustrere deg og forsinke læreprosessen din. Det du egentlig lærer deg når du lærer å gravere er å holde en fast vinkel på stikkelen. Endres vinkelen vil graveringen bli mer eller mindre dyp, noe som påvirker tykkelsen av linjene du lager. Når festeløsningen ikke er fast endres vinkelen på gravørstikkelen hele tiden, noe som gjør det enormt vanskelig å gravere pent.
Hvis du fortsatt vil spare penger på dette så er de beste alternativene jeg har prøvd etterlikninger av ekte gravørkuler som du kan få til en brøkdel av prisen. Prøv å søk etter «Ball Vise» under «Engraving tools» på Amazon eller Ebay. 🙂
Forstørrelse
Du vil nok trenge forstørrelse for å se hva du graverer. Her finnes det mange alternativer, men enklest her i Norge er å dra på for eksempel Biltema og kjøpe en arbeidslampe med forstørrelsesglass.
Høyt budsjett – Fra 24 000 kr
Jeg har prøvd to systemer, GRS og Lindsay. Prisene vil variere over tid, men i skrivende stund (15. juni 2021) koster GRS systemet ca. 20 000 kr. Det er kun for systemet og et håndstykke, ikke for stikler og utstyr for stikkelsliping.
Lindsay Classic systemet koster i underkant av 16 000 kr. Her får du en pakke med graveringssystem, 10 stikler, og alt du trenger for å slipe stiklene perfekt hver gang. Jeg kan ikke anbefale dette systemet nok!
Hvilket system burde jeg kjøpe?
Ut ifra pris ville du nok trodd at GRS har det beste systemet. Og spør du en annen gravør kan det veldig godt hende at personen anbefaler deg GRS. Men jeg er hodestups forelsket i Lindsay sine verktøy. De er rett og slett fantastiske. Hvert håndstykke er håndlaget av Steve Lindsay selv. Når du kjøper verktøy fra Steve følger han personlig opp at alt går som det skal. Han er en fantastisk person som ringer deg personlig hvis det er noe feil med systemet. Han yter den beste servicen det er mulig å få. Enkelt og greit.
For å argumentere for hvorfor Lindsay Classic eller Lindsay PalmControl er det rette valget utdyper jeg;
- Lindsay systemene har ikke en stor stygg kontrollboks som GRS systemets kontrollboks.
- Følsomheten i håndstykket fra Lindsay er overlegent. Håndstykket leverer et imponerende spekter av trinnløs kontroll.
- Lindsay Classic ser ut som en gammeldags stikkel. Den føles som en gammeldags stikkel. De ser fantastiske ut!
De tre punktene over er mer enn nok for meg til å anbefale å kjøpe Lindsay sitt system. Lindsay har også håndstykker som kan brukes som de gammeldagse stiklene hvis du heller vil prøve det først.
Du kan kjøpe Lindsay sine graveringssystemer her. Det finnes flere ulike typer stikler alt etter hva du skal gravere. Jeg bruker Lindsay Classic med Foot Control. Veldig mange gravører sverger til Lindsay PalmControl, hvor kontrollen over stikkelen skjer ved å endre trykket mot gravørstikkelen i håndflaten. Foot Control styres av en fotpedal.
Hvis du kjøper fra Steve Lindsay kan du gjerne nevne at du kom via denne siden, det gir ikke meg noe fortjeneste, bare en koselig melding fra Steve hvis jeg er heldig.
Om du vil ta en titt på GRS sine systemer har Ravstedshus vært behjelpelige med alle mine forespørsler. Du kan ta en titt på alt graveringsutstyr de har her.
Tilleggsutstyr
For å kunne bruke disse pneumatiske håndstykkene vil du trenge en kompressor. De fleste vet at kompressorer bråker forferdelig. Heldigvis finnes det en løsning!
Silentaire Kompressor
Silentaire produserer kompressorer som er svært lydsvake. Disse kan du fint ha i en leilighet uten at de er til bry. Disse har samme motor som kjøleskapet ditt, så du kan forvente ca. samme lydnivå. Ulempen med en slik kompressor er at de ofte er små og vil kjøre ofte for å klare å holde trykket oppe. Dette er spesielt irriterende med GRS sitt system da det bruker mye mer luft enn Lindsay sitt.
Gravørkule og Thermo-Loc
Du vil også trenge noe å holde det du skal gravere med. Da er ditt beste valg GRS sin gravørkule. Her følger det med masse ekstrautstyr som hjelper deg å feste det meste. Kjøper du med Thermo-Loc vil du ha mulighet til å feste selv de vanskeligste formene. Thermo-Loc varmes i mikroen så den blir myk.
Når den avkjøles stivner den så den blir like hard som vanlig plast.
Forstørrelse – Mikroskop eller hodelupe?
Du har noe å gravere med, og noe å feste det du skal gravere på. Det neste utstyret du burde ha er forstørrelse. Har du godt syn og skal gravere store graveringer holder det med en god hodelupe. Jeg foretrekker å gravere under mikroskop, da ser jeg alle detaljene jeg ønsker.
Mikroskop finnes i alle størrelser, og til mange ulike formål. Som med det meste får man det man betaler for – mikroskop er intet unntak. For et graveringsmikroskop i skikkelig kvalitet må du ut med 20 000 kr og oppover. Jeg har hele tiden brukt Amscope mikroskop. Disse gir god nok kvalitet for meg, men jeg har godt syn og god belysning.
Et dyrere mikroskop vil gi mer lysskarphet og mindre forvridning av bildet mot kanten av synsfeltet. Gode merker som ofte er brukt av gravører er Meiji, og Leica.
Kjøper du Amscope må du huske å beregne mer frakt enn mikroskopet koster, pluss toll inn til Norge. Jeg har kjøpt to Amscope systemer, begge kostet meg mellom 5 000 og 6 000 kr.
I dag hadde jeg ikke klart meg uten mikroskop.
Hvilke stikler burde jeg kjøpe?
Det finnes mange forskjellige stikler. I utgangspunktet bruker jeg kun to typer stikler; flat, og firkant.
Hvilke stikler du burde kjøpe spørs på hva du skal gravere. Liker du Western Brightcut gravering bruker de utelukkende flatstikler. Vil du derimot gravere tysk våpengravering bruker man utelukkende v-stikler. Vil du gravere skrift på sølv trenger du flere størrelser av flat, rund, og firkant helt ut ifra hvilken skrifttype du skal gravere.
Jeg anbefaler deg å starte med firkantstikkelen. Få en følelse for hvordan det er å gravere med den før du går over på neste stikkel. Som jeg nevnte over bruker jeg stort sett bare firkant- og flatstikkel, så for meg virker det smartest å øve med disse to. Jeg har aldri hatt bruk for kniv og onglette stikler.
Hvordan slipe en stikkel?
Som jeg anbefaler over så er den enkleste måten å slipe stikler på å bruke Steve Lindsays mal-system.
Før slipte man stiklene for hånd på et arkansasbryne. Man måtte ha en enorm kontroll over hvilken vinkel man slipte stikkelen i. Bommer man med et par graders vinkel blir stikkelen håpløs å gravere med. En slik kontroll tar mange år å få til, og selv erfarne gravører klarer aldri å slipe helt likt to ganger. I dag er stiklene laget av ståltyper som er så harde at de ikke kan slipes med arkansas, så slipesystemet bruker diamantbryner.
Det er av den grunn Steve Lindsay patenterte et genialt enkelt system for å alltid kunne stikkelen likt. Med forutsigbar geometri er lærekurven for gravering mye kortere. Du slipper å bekymre deg for om vinkelen er for høy eller lav for arbeidet du skal utføre. I stedet for å skrive en lang beskrivelse har jeg funnet en flott video laget av min kollega Tim Wells der han forklarer hvordan malene fungerer.
Hvilke materialer kan jeg øve meg på?
Det spørs på hva ditt mål å håndgravere er. Hvis du er en gullsmed eller knivmaker og ønsker å gravere i myke materialer så er kobber et godt utgangspunkt. Kobber minner om sølv i mykhet når man håndgraverer. Et alternativ til kobber er messing, som kan sammenliknes med å gravere i gull.
Jeg startet med kobberplater og gikk over til jernplater når jeg kjøpte min første pneumatiske gravørmaskin. Jern er fantastisk å gravere i da det er hardt, så det riper ikke like lett.
Etter hvert kjøpte jeg masse ulike tinn-gjenstander fra Fretex for å øve meg på buede overflater.
Graveringsdesign
Å kunne designe ditt eget motiv for gravering gir deg en enorm frihet. Lærer du deg reglene for de forskjellige designkategoriene vil du mye raskere lære de, og raskere komme i gang med graveringen.
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å tegne mer enn du graverer. Du vil nå et punkt hvor du klarer å gravere alt du klarer å tegne. Da er det bare fantasien og tegneferdighetene dine som setter grenser for hva du kan gravere. Ingenting er mer frustrerende enn å vite at du kan gravere på et profesjonelt nivå, men du blir stoppet av din evne til å komme opp med nye design.
Studer hva andre gravører gjør, og prøv å kopiere stilen deres så nært som mulig. Ved å hele tiden finne nye kilder til inspirasjon vil du naturlig danne deg din egen stil. I starten ser du sikkert på denne stilen som en «feil» fordi du føler at du ikke klarer å gravere det du ønsker. Studer mange forskjellige stiler og graveringskategorier. Ved å kopiere alle disse vil du finne ut hva du liker og ikke liker å gravere. Du starter kanskje med lysten til å gravere skrift, men når du har prøvd å gravere en scroll så ser du at det er mye morsommere.
Etterhvert vil du danne deg en distinkt måte å utføre alle aspekter av gravering, og disse aspektene vil definere deg som gravør.
Nederst i denne artikkelen finner du en ressursboks med bilder av graveringer, videoer, flere bøker jeg anbefaler, samt en liten liste over forum du burde bli medlem av. I disse forumene finner du verdens flinkeste gravører. Disse deler sine erfaringer og nyeste graveringer regelmessig.
Jeg anbefaler også å skaffe så mange bøker om design (rosemaling, treskjæring, tegning, vektortegning, osv.) du kan få tak i. Oversett og benytt kunnskapen fra bøkene i graveringene dine.
Akantusranker
Akantusplanten er et av designelementene vi har som har påvirket kunsthistorien i størst grad.
Akantus brukes i arkitektur, møbler, malerier, og ja, graveringer. Det er spesielt den abstraherte versjonen vi finner i gravering. Disse designene kalles på norsk akantusranker og på engelsk kalles de «scrolls». Bak disse designene ligger det imponerende mange anatomiske regler. Det er anbefalt at du lærer deg disse reglene før du begynner å designe dine egne graveringer. Anbefalt lesestoff: Ron Smiths Advanced Drawing of Scrolls: For Engraving Artists, Designers, Craftsmen. Her finner du all informasjonen du trenger om anatomien til akantusranker i våpengravering.
En kjenner av design vil umiddelbart se om anatomien til akantusene dine er riktig eller ikke. Som i tegning generelt kan du være aldri så god på detaljer, men klarer du ikke tegne med riktige proporsjoner og anatomi vil tegningen ikke være vellykket.
Hvordan overføre mønsteret til metall?
Det er fint å kunne designe på papir, men hvordan får du det du har tegnet på papiret over på gjenstanden du skal gravere?
Det finnes flere måter, noen enklere enn andre. Her er to av mine favoritter;
- Tegn direkte på gjenstanden – Den enkleste måten er å tegne designet rett på gjenstanden som skal graveres. Du tegner enklest på metall med en CD-penn. Problemet med disse er at tuppen ofte er så tykk at linjene ender opp to til fem ganger så tykke som linjen du egentlig skal gravere. Da blir det lett å gravere feil! En bedre måte å tegne på metall er å dekke overflaten med matt hvit maling. I mange år har gravører sverget til Winsor & Newton Chinese White. Du kan like så godt bruke en annen hvittone hvis du ikke finner akkurat Chinese White. Malingen burde være en akvarell eller akrylmaling, da er det lettere å vaske den av etterpå. Bruk lillefingeren og ha på så lite maling du klarer. Du behøver ikke et opakt lag med maling, bare så overflaten blir frostet. La malingen tørke godt. Nå kan du bruke en trykkblyant, jeg bruker en 0,3mm trykkblyant, til å tegne designet ditt. Når designet er ferdig sprayer du det med litt fixativ-spray. Denne fås bl.a. hos Panduro Hobby. Det kan være problematisk å få hvitmalingen til å feste seg til enkelte overflater. Jeg lærte av mine eldre kollegaer at man før brukte et produkt kalt «gummigutt». Du kan kjøpe gummigutt fra Danmark fra Nidaros-Handel.dk. (Takk til Tor Schmedling, det var han som fant denne forhandleren for meg.) Bland gummiguttpulveret med rødsprit. Ikke ha for mye gummigutt i blandingen. Bland godt og påfør på overflaten med en Q-Tip. Spriten fordamper og forlater en hvit hinne på metallet du kan tegne på.
- Overføring med laserprinter – Den beste fremgangsmåten etter min mening er å ta bilde av gjenstanden og designe graveringen digitalt med tegnebrett. Jeg diskuterer hvordan du går frem for å gjøre det lenger ned i dette innlegget. Når designet er ferdig printer du det ut speilvendt i riktig størrelse. Et viktig poeng er at du bruker en laserprinter av Samsung ML-serien. Disse har en toner som fungerer med følgende teknikk. Klipp ut designet slik at du klarer å legge arket opp ned på gjenstanden du skal gravere. Gå over overflaten med en papirklut du dypper i aceton. Da renses overflaten for fett. Legg så på arket. Nå kan du godt teipe fast papiret så det ikke flytter seg, for det er veldig viktig at du ikke beveger arket under neste skritt. Nå dypper du en papirklut eller Q-tip i aceton. Hvor mye aceton du trenger er noe bare erfaring kan lære deg. Stryk så over baksiden av arket med acetonen. Da løsner du toneren på arket så den fester seg på metallet i stedet for arket. Det du sitter igjen med er en veldig tydelig utskrift av designet ditt direkte på metallet. Spray så over designet med fixativ-sprayen.
Har du flere spørsmål må du bare spørre meg. Send inn et spørsmål her.
Ressurser
Steve Lindsay
Sam Alfano
Mike Dubber
Bøker og Tutorials
Diverse tutorials: Skulpturering, Scrimshaw, Akantusranker, Keltiske knuter
Hand Engraving Glossary – Ordbok for gravører
Jewelry Engravers Manual – Lær å gravere i edelmetaller
Art of Engraving: A book of instructions – Gravørens bibel!
Forum
Hand Engraving Forum – av Steve Lindsay
The Engravers Café – av Sam Alfano
Håndgravører jeg ser opp til
Steve Lindsay
Sam Alfano
Phil Coggan
Christian Decamillis
Mike Dubber
Ron Smith
Barry Lee Hands
Roland Baptiste